Wednesday, December 17, 2008

Red Alert on Guidelines of foreign participation in the distributive trades services in Malaysia




PENYERTAAN ASING DALAM SEKTOR PERDAGANGAN PENGEDARAN

Once again, the MDTCA is going to implement the guideline which requires all local and foreign companies to comply the 15-30% bumi equity allocation. This issue was previously solved by Ka Ting with a verbal promise by Shafie Apdal and Najib to suspend the guideline in 2006. The latest development of the guidelines is very DANGEROUS and Malaysia's businesses will be badly hurt by the over-emphasizing of affirmative actions.

The MDTCA's guidelines requires you to comply with:
(1) Bumi equity allocation
(2) Employment structure to reflects the ethnicity distribution(even your are private sector).

Business license and expatriate entrance will only be approved if u satisfied the above two criteria in the guideline.

The details are as below:
http://www.kpdnhep.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=224&Itemid=254


Proses/Prosedur Permohonan

Mulai 1 November 1995, semua syarikat yang mempunyai kepentingan asing yang ingin bergiat dalam sektor perdagangan pengedaran di Malaysia dikehendaki mendapat kelulusan daripada Jawatankuasa Perdagangan Pengedaran, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna untuk menjalankan perniagaan baru dalam sektor perdagangan pengedaran. Kelulusan ini perlu diperolehi sebelum perniagaan dijalankan.



Borang permohonan yang telah lengkap diisi dan bertaip berserta dokumen-dokumen yang telah disahkan benar hendaklah dikemukakan kepada Kementerian. Setiap permohonan yang diterima akan disemak Borang Permohonan sama ada lengkap atau tidak. Hanya Borang Permohonan yang lengkap akan diproses sementara Borang Permohonan yang tidak lengkap akan ditolak. Permohonan hendaklah dibuat sendiri oleh syarikat-syarikat yang ingin memohon kelulusan.



Kementerian akan hanya mengeluarkan Surat Akuan Terima kepada pemohon sekiranya Borang Permohonan yang diterima lengkap.



Permohonan akan diproses sewajarnya dan surat keputusan Jawatankuasa Perdagangan Pengedaran akan dikeluarkan selepas keputusan diperolehi. Keputusan Jawatankuasa adalah muktamad dan rayuan mengenai keputusannya tidak akan dilayan.

Borang Permohonan


Borang WRT1 bagi permohonan untuk menjalankan Perniagaan Perdagangan Pengedaran di Malaysia boleh diperolehi bersama-sama dalam Buku Garis Panduan mengenai Penyertaan Asing dalam Perdagangan Perdagangan Pengedaran.(MUST fill in details of equity structure and employment structure)



We hope that the MCA's minister will brought this issue to the Cabinet and either further suspend the implementation or abolish the guideline.

1 comment:

Anonymous said...

兄弟,您好!

马华明日之星线上模拟游戏已经开跑.
希望能得到贵部落格的一臂之力,协助推广一下.

方法如下:
请在贵部落格建立一个游戏网站之连结即可:
网址:http://www.mcayouth.com/
站名:马华明日之星线上模拟游戏.

您的一份力,我们跑更远.

马弓手叩首致谢.